slutet.

hej bloggen,.
ja, man är ju så dålig. eller så kanske man är bra.
ur bloggisk synpunkt har jag ju varit kass under hela jul & nyårs-veckan, men ur nära&käras synpunkt kanske inte.
men! man är ju inte sämre än att man kan ställa saker och ting till rätta heller!
sist jag skrev var på dagen den 20:e december 2011, så här kommer en liten zusammenfassung sedan dess;
(nej, jag vet inte om det är en korrekt översättning av "sammanfattning" på tyska, men det är åtminstone min egen hittepå-tyska, och man lär sig genom improvisation!)

20dec. kväll. packpanik. fick hjälp av lena på jobbet, grym tjej. vi försökte även få igång min jobb-laptop så att jag skulle vara säker på att allt funkade tills jag skulle åka hem. inget funkade. vi åt kebab.

21dec. min hemresedag! jag skulle vara ledig å ha sovmorgon och inte stressa till flyget. blev tvärtom. var tvungen att ta mig till jobbet i snöblask och regn, med oversize bagage och ett dåligt humör genom slingrande tunnelbanesystem. väl där tyckte de att jag såg trött och sliten ut- vilken endast berodde på att jag ju SKULLE VATT LEDIG, och inte hade orken att "office-woman-stassa" mig, precis innan jag skulle sätta mig på ett plan å sova liks. gillar inte att bli bemött av ett "oj, du ser trött ut!" istället för ett "god morgon!" när jag kommer till jobbet.
men, till slut fick vi igång laptopen efter att ha gjort en massa inställningar som inte gjorts innan- härligt med framförhållning!

jag trodde då att det var klart att åka till flygplatsen och få strosa runt bland dyra parfymer och souvernirer, efter att ha dumpat bauta-väskan, ni vet; lugnet som infaller sig när man vet att man är på plats, har koll på gate:n, men har tid över - och man kan inget annat göra än att bara vänta. nästan meditatoriskt?meditativt? hur går det med min svenska egentligen? SOM MEDITATION, var vad jag menade iaf.

men icke- då jag insåg att min internetbank, och därmed allt vad bankärenden mellan tyska och svenska konton heter, inte skulle fungera i sverige utan nån liten mackapär att sticka in kortet i för att sedan blippa in koder. så, mot bank-kontoret och  igenom en 30meters-kö, samt förklara på tyska vad jag behövde införskaffa (fack-språk, not my thing) innan jag fick känna lugnet!

efter 2 timmars flygresa med en snäll, tjock, dansk man som hjärtligt vitsade; "vet du vad en optimist är?" (jag, måttligt intresserad innan jag förstod att han var ganska skojig, satt och försökte lösa korsord i lugn och ro) "nä?" men fick veta; "en som löser korsord med bläckpenna!" sen skrattade han så genuint åt sitt eget dåliga skämt att jag inte kunde låta bli att smälta. sneglade ner på blyertspennan i min hand, och vi konstaterade att jag antagligen var försiktigt lagd. tss.säkert, men praktisk!

så kom jag då fram till köpenhamn och möttes av försenade tåg och frustration. jag skulle nämligen hälsa på min kära vän anna som jag inte sett på år&dar, och ville inte förlora tid. men till slut, efter att ha fått hjälp av en något klängig helsingborgskille som skulle åt samma håll och visste vilka alternativa tåg man kunde ta (man må nyttja sin kvinnliga list ibland- harmlöst) så kom jag äntligen fram! möttes av anna och det kändes som om vi aldrig delats. särats? (huh? - it felt like we never parted!)
jag välkomnades av världens mysigaste lille skeåwne-familj m. middagen framdukad! och de hade väntat och fått sörpla lite soppa under tiden- aw♥ sedan blev det rödvins-söplande istället, och pepparkaks-dekorerande. jag fick en fin Mati-kaka av anna, i samma anda som jag en gång designade rostade anna-kaviar-mackor i spanien på den gamla goda tiden. jag sparade kakan för att ta ett kort, men vad som hände med den sen kommer snart. och i sann kak-och-skåne-anda, fick jag även smaka SPETTEKAUGA! som jag längtat! och så fint sverige var att komma hem till, med alla sina svenskheter :)
på kvällen tog vi oss in till helsingborg city och återsågs faktiskt med ett helt gäng gamla kändisar. från hultsfred & fuerteventura i helsingborg, -världen är liten och jul är hemvändarnas högtid!
22dec. vaknar bakiz, möts av en liten julklapp på frukostbordet. från supergulliga manuela, annas mamma, som gjort (själv!) ett hängsmycke i glas till mig. fina männskor, som jag genast saknade då jag gick ut genom dörrn. mot flygbussen, som inte gick. statoil-fika & väntan på nästa. möttes av världens jobbigaste busschaufför utan överdrift! mytoman-skrytoman-mundiarre- orkar inte ens ta hela historian- men där försvann de flesta pepparkakor jag fått med mig, uppknaprade i desperation för att inte min mun/hjärna skulle få för sig att skrika typ; HÅLL KLAFFENNN! det var ju ändå juletider. flög sedan hem, hämtades av papsen på bromma flygplats och njöt av resan hemåt. sthlms-trafik i mörker är vacker, speciellt till jul och om man inte kör själv. man kan bara luta huvet mot rutan och titta på alla ljus i mörkret, och trafiken som formar sin egen julbelysning liksom.

Kom sedan "hem" till hemlagad pizza och vääärldsmys. hur jobbigt det än är att vara borta från nära&kära- så väger det nästan upp för hur fint det är att träffas upp igen efter en sådan period.  lite vin på det värmde ännu mer, och vi tog en liten sväng till puben och träffade andra saknade själar. ♥
23dec. mammas födelsedag, och firandet av min egen, en månad i efterskott. mamma hade bakat bullar och tårta och jag fick efterlängtade, bloggtjatade, röda, bästa skorna! presenter utdelades och det kändes som rena rama julafton :) pre-party! fick ju även återse släkten, lillstrumpa lillasyster ♥ och snacka lite skit, det var mys.
sen- i riktig dan-före-doppare-dan-anda, så sov vi kvar hemma hos mamsen och papsen.
24dec. julafton. vakna upp, julklappsöppning. fina rim och god-jävla-julstämning om jag får säga det själv :) jul-frulle och sedan stass inför kvällen. till morfar och mormor för att äta sig tjock på julmat. är nöjd med mina presenter och allt annat som hör till! framåt sena kvällen var vi bjudna på kalas! -det är inte varje dag man fyller 25 på julafton!, sa conny. så vi åkte dit för att fira honom, och det gjordes med pompa och ståt minsann! & på kvällen, kanske i dimman av alkoholen, fick jag höra ett och annat fint. det var en fin jul ♥
25dec. mys och morgonprat. kanske med resultat av större skala, men det kan ju internetvärlden ge blanka fan i, jag är glad :) lite bakis. stassa. fin middag. stassa mer. vidare till galen förfest hos sariz, SÅ värd kväll. dansade rumpan av mig på c&d, hur kul som helst! dansade hem lagom i tid vid halv 2, lagom full och lycklig.
26-27dec var dagar av lugn och frid äntligen. antagligen gjordes inget vettigt dessa 48timmar, och det var helt med meningen.
28-29-30dec drog till sthlm för jobb, huvudkontor & sånt nyttigt. häng med syster och gänget, och sånt onyttigt, men ändå nyttigt! återsåg både kära theresa & melissa ♥ som jag heller inte träffat på år och dagar, pub+öl=mys!
31dec. nyår. packa-fixa-dona. möta upp gänget. dela upp oss i 3 bilar. mot arboga och en fest så väl planerad att hon skulle ha pris, dendär alexandra ♥ vi åt världens godaste 3-rätters, lekte grymt roliga lekar, dansade, pratade- bästa nyåret på länge! mitt nyårslöfte; bli ekonomisk, våga älska-och älskas!
1jan. bakis. mys.
2jan. planering, packning (igen!)
3jan. mot första stoppet på min hotell-turné, nämligen västerås! hyrbil fixades. lång resa, då jag lärde mig att på riktigt uppskatta GPS'ens existens. jobbelijobb.
4jan, och dagens datum! tänk, vi tog oss igenom. ja- frågan är väl hur många som orkade läsa såhär långt :P men jag kan iaf med gott samvete säga att bloggen inte missat något! i morse tog jag mig till stopp nummer 2 på turnén, karlstad. lång resa, fint väder, bra radio :) nu har jag jobbat klart för idag, bloggat klart för idag och nu blir det en liten promenad, och sen sängen! imorgon; örebro!

tjing!


Kommentarer
Postat av: Sofie

Härlig recension! Hoppas det går bra nu när du far omkring i svenneland. Håll modet uppe :) <3

2012-01-04 @ 20:39:53
Postat av: majo

hmmm... varför känns det som att det saknas en del där din kamera försvunnit? köpenhamnsdelen "men vad som hände med den sen kommer snart". kakan eller kameran? haha.. lul.



fan va ledsen ja e att vi inte lekte på juldan förresten!



PUSSSSSSSSSSS

2012-01-04 @ 21:56:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0