nattliga rutiner. att;att;att

nu sitter jag här & funderar igen. läs här; (kopierat från reklam på facebook)

"Fazer har erbjudit smakupplevelser i 120 år.
Bli ett fan av Fazer Sveriges Facebooksida -
vi hoppas du kommer att "gilla" oss.
"

min fundering går..;


  1. vi hoppas du kommer att gilla oss
  2. vi hoppas att du kommer gilla oss
  3. vi hoppas att du kommer att gilla oss

hmm, hur är det med användningen av "att" i den svenska skriftspråket egentligen?
de på Fazer valde uppenbarligen 1:an. själv skulle jag nog mer skrivit som 2:an. och 3:an är en komination med dubbla "att". har detta att göra med att just "gilla"-grejen är ett koncept på facebook, och hade det blivit annorlunda i en mening som;

  1. "jag hoppas du kommer att gilla min nya tröja"
  2. "jag hoppas att du kommer gilla min nya tröja"
  3. "jag hoppas att du kommer att gilla min nya tröja"

????

använder vi "ATT" för få/många ggr, eller bara FEL?

jag vill veta regeln. svensklärare, någon?


btw, jag dör- hur SÖT

GODNATTDÅ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0