matilda goes to fuerteventura

usch. dessa dagar. vilken panik.
forsta dagen:
Kommer till fuerte, och lyckas missa passkontrollen; eller, hade dom ingen? forvirrad.

Fragar ving-killen vilken buss jag ska ta till Las Marismas - han har aldrig hort talas om det. hjalp.

Blir tillsagd att ga till en buss, nar jag kommer dit - tillsagd att ga till en annan buss. annu mer forvirrad.

Kommer till slut till ratt stad iaf, men ingen vet fortfarande vart mitt hotell finns. irrar runt.

Hittar tillslut en taxi iaf, kommer till hotellet, far mitt rum. sen blir jag tvungen att stanna pa rummet, for att chefen skulle ringa till dit. (obs- har nu inte atit pa hela dygnet), ganska darrig.

Ligger i det morka rummet i 4 timmar, till slut ringer han. var tillsagd innan att jag helst skulle prata spanska med honom for annars skulle han bli irriterad. klarade det inte..

puh. fick massa papper som jag skulle ta med mig till polisstationen i huvudstaden idag kl 7.
idag:
Tar forsta bussen kl 7, visste inte varifran den gick, eller vart jag skulle av. ah.
kommer till busstationen i huvudstaden Puerto del Rosario, men vart var da polisstationen?
Lat och livradd tog jag en taxi dit, och mots av c:a 50 personer som star i ko utanfor.
Hopp tankte jag o stallde mig langst bak. Folk fortsatte att dralla dit, och stallde sig ocksa i ko bakom mig.
Efter typ 1,5 timmars koande, kommer en polis ut och skriker pa spanska. Jag fattar nada.
Far en nummerlapp iaf, och koar 1, 5 timmar till. kommer till slut in pa stationen och mitt nummer ropas upp. Treinta y ocho! Gar fram till disken, dar ar en lapp:
"Spanish is the language we speak in this office,
if you don´t speak spanish, you must bring a translator!"

Hjalp, tanker jag, igen. fragar lite blygt typ; hablas ingés? o hon ba: eeehhhhhhhh.
Hm(?), sa jag borjar iaf forklara pa ratt knackig spanska varfor jag ar dar (Vilket jag knappt vet sjalv) o hon verkade fatta lika mycket som jag. Men nar jag iaf strackte fram papprena som jag fatt av chiefen, sa verkade hon veta. bara det att det saknades en kopia pa ett av dokumenten, sa jag blir tvungen att springa ut fran polisstationen, leta upp en fotoaffar, ta en kopia, springa tillbaka.

Puh. kommer in igen, tranger mig fram till henne igen, far en stampel. Sen var det klart! trodde jag. Hon sa att jag skulle komma tillbaka om 2 veckor, och betala 15 euro.
Sa jag tar bussen tillbaka till min stad, Corralejo. nu ar klockan typ 11.30 och det ar sviiinvarmt. Kommer in pa hotellet, svettas.
Da sager dom at jag skulle betalat pa banken i huvudstaden, och sen direkt gatt tillbaka till stationen med kvittot. (men vada, hon sa ju 2 veckor?)
Sa jag gar till en bank i Corralejo ist, for att betala och sedan skicka kvittot. Kommer till en bank, nehe, det funkade inte att betala hos dem. Gar till en annan bank. nehe. da visar det sig att polishelvetet har glomt att ge mej nat javla betalningsformular.

SA, summan av kardemumman. I morgon bitti maste jag ANNU EN GANG aka till Puerto kl 7, koa i 3 timmar, fixa pappret hos polisen, ga till banken, betala, ga tillbka till polisen med kvittot, och sen aka hem igen. Puerto ligger 45 minuter bort, och imorgon var min fortsa jobbdag. kanns lite halvdant att missa den. Eh. vad ska jag saga till chefen? Fan, jag klarar ju ingenting.
Varannan minut kanner jag: Nae, jag aker hem pa mandag (har en retur-biljett bokad, som jag egentligen inte ska ta)
men sen kommer nasta minut nar jag tanker: vafan i helvete, jag kan inte vara sa misslyckad, kommer ma annu samre nar jag val kommer hem och far hora typ: ehm, skulle inte du flytta till spanien? Sa jag antar att jag stannar. Jag har sant enormt stod fran er i sverige, och aven fran tjejerna i receptionen, sa jag borde klara mig.
Men jag kanner mig ratt ensam. Sarskilt nar jag ska sova. Men what doesn't kill you, makes you stronger, right?

Nu ska jag bara fixa dethar med spraket.. funderar pa att ga nan kurs ellenat. 
Usch va mycket det blev, men det var skont att skriva av sig. Vet att det ar svinjobbigt att lasa allt detta nu nar inte de tre sista bokstaverna i det svenska alfabetet finns med, men hoppas ni star ut.

Skulle precis lagga upp lite bilder jag tagit, men verkade som om den funktionen slutade funka?! Testar imorrn igen. Nu ska jag knalla "hem" och lagga mig, helt ensam. Godnatt.


Kommentarer
Postat av: krippa

hoppas att denna dag går bättre Matilda. jag tänker följa dig på din blogg. Kul att du fick jobbet föresten. Lycka till nu, du kommer klara detta.

Kram krippa

2008-10-22 @ 14:13:48
URL: http://krissstin.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Du tänk såhär; Några veckor eller så med massa lappar och skit hit o dit. SEN börjar det! När spanskan börjat flöda ut helt naturligt, du blivit polare med massa coola surfers, blivit brownie& slipper mörka tiden av året.(tänk ljusterapi)

Då när du väl sitter där en varm kväll i november på en uteservering med färgglada härliga människor och hablas español över en drink(eller två), då har du glömt allt vad möjligheter heter och kan tänka på oss som plockar fram raggsockorna. Då är det värt det.<3

2008-10-22 @ 15:09:00
URL: http://loovss.blogg.se/
Postat av: Erika

Din syster har så rätt. Det är klart det är jobbigt i början, det är det vart du än kommer. Men du vet att du är stark och att du kan; det var ju därför du åkte ner eller hur :P

Vi tänker på dig, du tänker på oss.

Nu till lite annat :P

Fint rum?

Verkar det som du får ha besök?



Miss U!

2008-10-22 @ 15:33:08
Postat av: The mighty Carlbergkusinen

Det känns som den underbara spanska mentaliteten har tagit dig på sängen kära kusin. Det är bara att bita ihop. Spanjorer är snurriga sen urminnestider. Kämpa på en Carlbergare gör alltid rätt,har alltid rätt och ser alltid rätt ut...Kramisar från carlbergarna på vävarstigen

2008-10-22 @ 19:57:50
Postat av: maja

Hahahaha... fan vilken mess, I love it. Fan helt enkelt skare ju inte vara. Och kan dessutom inte säga någonting bättre än din sis, dt & allt kommer bli lättare och du kommer ha skitkul, och till dess- dt Kommer make u stronger!!!

2008-10-22 @ 20:01:46
Postat av: Sofie

Du är duktig !

Håll huvudet kallt så fixar du det där.

Jag beundrar dig :)

var rädd om dig. ser fram emot fler inlägg!

2008-10-22 @ 22:16:20
Postat av: Limpaan

Åh mattan, vilket steg! Kör hårt. de första veckorna/dagarna är alltid som jobbigast, men sen när det börjar flyta på så blir det fler dagar som kännas skitbra istället för pisskit! jag tycker att du är gryym som åkt på helt egen hand o bah köör ;) det där med de sista bokstäverna , inga problems man har ju varit med lix :) Kyyss Limpan

2008-10-22 @ 23:11:21
Postat av: West Coast!!

Du e grym Mattan!

Hoppas att du tar dej igenom den första tiden där nere i värmen(brukar vara jobbigt dom första 3 månaderna=0).

Jag förstår att det är jobbigt att vara ifrån allt som du hade på gamla jobbet.

Kaffet

Chefen

Pervo

Måla

Lill gestapo (bakom mej)

Kunderna...puh

Huvudvärken (torsdag,lördag,söndag)



Måste vara mycket sämre med...

Riktig Latte

José (snygga killen som kör taxi)

El hombre på polishuset

Drinkarna

Surfkillarna ifrån Australien

Tyska poolvaktaren Otto

Solbrännan

Skumdisco!!!(man kan dansa utan att nån ser)



Skicka på lite bilder nu, så att vi kan bli riktigt avis.

Håll ut AIT!

2008-10-23 @ 10:55:44
Postat av: Lovisa

Jag har skrivit möjligheter men menar förstås myndigheter. För möjligheter kommer du ha gott om!

2008-10-23 @ 16:46:31
URL: http://loovss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0